Доста често понятията широкоформатен и интериорен печат в разбирането на обикновения човек се сливат в едно. В резултат на това потенциалният клиент не винаги знае какво именно иска, а това неизбежно води до разочарования. В действителност интериорният и широкоформатният печат са две различни неща. Тук ще разкажем за най-характерните разлики между тях.
Какво представлява широкоформатният печат?
Широкоформатният печат се използва във външната реклама и най-важното изискване към него е възможно най-дълго да въздейства върху целевата аудитория. С една дума, това е печат с изображения с повишена устойчивост и минимално влияние от въздействието на атмосферните условия (въздействието от слънцето, вятъра, дъжда, снега и др.). За това, за широкоформатната външна реклама се предпочита използването на носители с висока издържливост.
Външната реклама често се печата върху:
- банери
- фолио
- мрежеста тъкан с добра устойчивост на износване
Примери за външна широкоформатна реклама са:
- банери
- висящи реклами
- щендери
- светещи стойки
- city light
- рекламни билбордове и др.
Понеже този вид реклама се оценява от аудиторията отдалеч, изискването за висока разделителност е минимално. Но към мастилата въпросът стои иначе – изискванията са много високи. Изискванията са те да са солвентни на основата на разтворители, които осигуряват устойчивостта на цветовете и якостта на закрепянето на изображението към материала. Тези мастила са силно токсични и затова могат да се използват само извън закрити помещения.
Какво представлява интериорният печат?
Интериорният печат е широкоформатен печат с висока разделителна способност. Той може да се причисли както към вътрешната реклама, така и към бързото създаване на вътрешен дизайн.
Най-важните изисквания към този вид печат са:
- високо качество на изображението
- екологичност
В интериорния печат параметрите за износоустойчивост са на средно ниво, защото този тип реклама е краткосрочна. В някои случаи готовите изображения се лакират или ламинират, за да се осигури по-дълъг срок за експлоатация.
Към образците за интериорен печат спадат:
- фототапети
- печат върху платно
- кабини
- лайтбоксове за помещения
- постери и плакати
- декорация
- брандиране на градския транспорт
- елементи за декориране на празнични или тематични събития
Малкото разстояние и възможният контакт с аудиторията предполагат интериорният печат да е безопасен за здравето и да осигурява максимално качество на изображението. Затова в процеса на изготвяне на образци се използват екосолвентни мастила, т.е. бои на водна основа. Те не са толкова издържливи, но са абсолютно безопасни и нямат неприятен мирис. Яснотата на фотоизображението се постига с използването на особено оборудване, което печата широк формат за интериорен печат.
Например, ако образец с една и съща разделителна способност се напечата на машини за интериорен и широкоформатен печат, то между тях ще има съществена разлика. Цялата работа зависи от размера на мастилената капка. Плотерите за вътрешната реклама имат дюза с малък диаметър, което осигурява малък размер на капката и по-голяма яснота на изображението.
Изводи
Резюмирайки всичко казано досега, ще се опитаме да изведем спецификациите на двата вида печат.
Характерни спецификации на широкоформатния печат:
- висока устойчивост на топлина, на цветовете, на въздействието на атмосферните условия
- по-голямо изискване към издържливостта на материала- основа
- степента на екологичност на боите не е важна
- понижени изисквания към разделителната способност (за външната реклама диапазонът много често е между 150dpi и 720dpi)
Характерни спецификации на интериорния печат:
- минимални изисквания към устойчивостта на износване на изображението и материала
- важна е разделителната способност и яснотата на изображението (необходимият диапазон започва от 720dpi и достига до 1440dpi)
- максимална екологичност на използваните материали
Знаейки тези цели и нюанси, които стоят пред рекламните съоръжения, можете без много труд да определите каква печатарска продукция си заслужава да поръчате.