Интериорният печат срещу широкоформатния печат

Доста често понятията широкоформатен и интериорен печат в разбирането на обикновения човек се сливат в едно. В резултат на това потенциалният клиент не винаги знае какво именно иска, а това неизбежно води до разочарования. В действителност интериорният и широкоформатният печат са две различни неща. Тук ще разкажем за най-характерните разлики между тях.

Какво представлява широкоформатният печат?

Широкоформатният печат се използва във външната реклама и най-важното изискване към него е възможно най-дълго да въздейства върху целевата аудитория. С една дума, това е печат с изображения с повишена устойчивост и минимално влияние от въздействието на атмосферните условия (въздействието от слънцето, вятъра, дъжда, снега и др.). За това, за широкоформатната външна реклама се предпочита използването на носители с висока издържливост.

Външната реклама често се печата върху:

  • банери
  • фолио
  • мрежеста тъкан с добра устойчивост на износване

Примери за външна широкоформатна реклама са:

  • банери
  • висящи реклами
  • щендери
  • светещи стойки
  • city light
  • рекламни билбордове и др.

Понеже този вид реклама се оценява от аудиторията отдалеч, изискването за висока разделителност е минимално. Но към мастилата въпросът стои иначе – изискванията са много високи. Изискванията са те да са солвентни на основата на разтворители, които осигуряват устойчивостта на цветовете и якостта на закрепянето на изображението към материала. Тези мастила са силно токсични и затова могат да се използват само извън закрити помещения.

Какво представлява интериорният печат?

Интериорният печат е широкоформатен печат с висока разделителна способност. Той може да се причисли както към вътрешната реклама, така и към бързото създаване на вътрешен дизайн.

Най-важните изисквания към този вид печат са:

  • високо качество на изображението
  • екологичност

В интериорния печат параметрите за износоустойчивост са на средно ниво, защото този тип реклама е краткосрочна. В някои случаи готовите изображения се лакират или ламинират, за да се осигури по-дълъг срок за експлоатация.

Към образците за интериорен печат спадат:

  • фототапети
  • печат върху платно
  • кабини
  • лайтбоксове за помещения
  • постери и плакати
  • декорация
  • брандиране на градския транспорт
  • елементи за декориране на празнични или тематични събития

Малкото разстояние и възможният контакт с аудиторията предполагат интериорният печат да е безопасен за здравето и да осигурява максимално качество на изображението. Затова в процеса на изготвяне на образци се използват екосолвентни мастила, т.е. бои на водна основа. Те не са толкова издържливи, но са абсолютно безопасни и нямат неприятен мирис. Яснотата на фотоизображението се постига с използването на особено оборудване, което печата широк формат за интериорен печат.

Например, ако образец с една и съща разделителна способност се напечата на машини за интериорен и широкоформатен печат, то между тях ще има съществена разлика. Цялата работа зависи от размера на мастилената капка. Плотерите за вътрешната реклама имат дюза с малък диаметър, което осигурява малък размер на капката и по-голяма яснота на изображението.

Изводи

Резюмирайки всичко казано досега, ще се опитаме да изведем спецификациите на двата вида печат.

Характерни спецификации на широкоформатния печат:

  • висока устойчивост на топлина, на цветовете, на въздействието на атмосферните условия
  • по-голямо изискване към издържливостта на материала- основа
  • степента на екологичност на боите не е важна
  • понижени изисквания към разделителната способност (за външната реклама диапазонът много често е между 150dpi и 720dpi)

Характерни спецификации на интериорния печат:

  • минимални изисквания към устойчивостта на износване на изображението и материала
  • важна е разделителната способност и яснотата на изображението (необходимият диапазон започва от 720dpi и достига до 1440dpi)
  • максимална екологичност на използваните материали

Знаейки тези цели и нюанси, които стоят пред рекламните съоръжения, можете без много труд да определите каква печатарска продукция си заслужава да поръчате.